Ένα από τα πιο διαχρονικά ερωτήματα, που είναι καταδικασμένα να μένουν αναπάντητα και που μάς δημιουργεί η ζωή στην Αθήνα, είναι αυτό το ρημάδι “πού πάτε όλοι”, όταν είμαστε κολλημένοι στην κίνηση. Μερικοί θεωρούν χιονονιφάδες και υπερβολικούς όσους παθαίνουν μικρά, διαχειρίσιμα nervous breakdowns κολλημένοι στην κίνηση. Κι όμως, αυτοί οι υπερβολικοί γκρινιάρηδες είναι γνώστες μιας ωμής αλήθειας: η κίνηση βλάπτει σοβαρά την υγεία μας. Με γρήγορους υπολογισμούς, Κατεχάκη, Κηφισίας, Βουλιαγμένης και Κηφισός θα είναι το τέλος μας. 

Προφανώς υπερβάλουμε, καθώς όσο γράφεται αυτό το κείμενο, προσπαθούμε να αναπληρώσουμε τα χρόνια που χάσαμε και γεράσαμε, κάνοντας το Χαλάνδρι – Μαρούσι σαράντα λεπτά. Ωστόσο, σύμφωνα με νέα έρευνα, που δημοσιεύθηκε στο Environmental Health, έχουμε και λίγο τα δίκια μας, μιας και από ό,τι φαίνεται, μόλις δυο ώρες έκθεσης στα καυσαέρια ντίζελ είναι αρκετά για να εξασθενήσουν τη λειτουργική συνδεσιμότητα του εγκεφάλου, γεγονός που μπορεί να επηρεάσει τη σκέψη και τη μνήμη. 

Πιο συγκεκριμένα, οι καπνοί εξάτμισης μηχανών ντίζελ είναι ένα περίπλοκο μείγμα από αέρια, ατμούς, υγρό αερόλυμα και σωματίδια, τα οποία δημιουργούνται κατά την καύση καυσίμων ντίζελ. Η σύσταση του μείγματος εξαρτάται από τη φύση του κινητήρα, το καύσιμο και τις συνθήκες λειτουργίας. Οι καπνοί εξάτμισης περιέχουν σχετικά υψηλές ποσότητες σωματιδίων αιθάλης (πολύ υψηλότερες από τα καύσιμα πετρελαίου) και το μείγμα περιλαμβάνει αρκετές καρκινογόνες ουσίες. Το καύσιμο ντίζελ χρησιμοποιείται ευρέως στους περισσότερους τύπους μεταφορών (τα ντιζελοκίνητα αυτοκίνητα έχουν μικρότερη κατανάλωση από τα τα βενζινοκίνητα και παράγουν λιγότερα αέρια θερμοκηπίου). Καταλαβαίνετε. 

Εν τω μεταξύ, η αρνητική επίδραση θεωρείται βραχύχρονη, αλλά δεν είναι ακόμα γνωστό το αν η έκθεση σε καυσαέρια ντίζελ μπορεί να προκαλέσει μόνιμη εγκεφαλική βλάβη ή εκδήλωση νευροεκφυλιστικών ασθενειών, όπως ας πούμε το Αλτσχάιμερ, μιας και μελέτες βρίσκονται ακόμα σε εξέλιξη, όπως σημειώνει η επικεφαλής ερευνήτρια, δρ. Jodie Gawryluk,  αναπληρώτρια καθηγήτρια ψυχολογίας στο Πανεπιστήμιο της Βικτώρια στη British Columbia του Καναδά. 

Για τις ανάγκες της έρευνας, 25 ενήλικες εκτέθηκαν σε καυσαέρια ντίζελ και στη συνέχεια σε φιλτραρισμένο αέρα. Για να αξιολογηθούν οι επιπτώσεις στον ανθρώπινο εγκέφαλο, χρησιμοποιήθηκαν μαγνητικές τομογραφίες. Τα ευρήματα κάνουν λόγο για μείωση της λειτουργικής συνδεσιμότητας σε περιοχές του εγκεφάλου που συνδέονται με μειωμένη γνωστική απόδοση, λήψη αποφάσεων, αλλά και συμπτώματα κατάθλιψης. Αλήθεια, πόσες φορές έχεις νιώσει dead inside, κολλημένος στην κίνηση. Ούτε αγχωμένος ότι θα αργήσεις, ούτε τίποτα, απλώς dead inside. Παράλληλα, οι ερευνητές σημειώνουν πως το ίδιο αποτέλεσμα είναι πιθανό να προκαλέσει και η έκθεση σε εκπομπές αερίων βενζίνης, ακόμα και από τον καπνό πυρκαγιών. 

Η δρ. Jodie Gawryluk συνεπώς συνιστά προσοχή στην έκθεση στον εισπνεόμενο αέρα και τονίζει τη λήψη μέτρων που ελαχιστοποιούν την έκθεσή τους σε δυνητικά επιβλαβείς ατμοσφαιρικούς ρύπους, όπως τα καυσαέρια των αυτοκινήτων. Ποια μπορεί να είναι αυτά; Η τηλεργασία ίσως; Εδώ κάποιος Έλληνας εργοδότης γελάει δυνατά.

Με πληροφορίες από το ygeiamou.gr