Κάποιοι άνθρωποι πιστεύουν πως έχουν ασυλία. Μοιάζει να πιστεύουν πως έχουν ένα άρρητο, αλλά καθορισμένο στην πράξη, δικαίωμα να πουν και «μια κουβέντα παραπάνω» στο πλαίσιο μιας επίκλησης στην αυθεντικότητα. «Εγώ τα λέω χύμα και τσουβαλάτα», υποδηλώνουν με κάθε τους κίνηση, με κάθε τους λέξη. Ο Ηλίας Ψινάκης ανήκει σε αυτήν την κατηγορία, βασικά είναι ο ορισμός.

Μόνο που κάποια στιγμή θα πρέπει να πούμε οριστικά και αμετάκλητα τα πράγματα με το όνομά τους. Αν μια συμπεριφορά είναι λάθος, είναι λάθος. Καμία σημασία δεν έχει σε αυτήν την περίπτωση το «ποιος». Μόνο το «πώς». Τα όρια είναι όρια και ισχύουν για όλους. Τέτοιες συμπεριφορές δεν πρέπει να γίνονται ανεκτές και ευτυχώς όλο αυτό αρχίζει να ξεπερνιέται ως νοοτροπία, ο κόσμος έχει πάψει να το αποδέχεται μοιρολατρικά.

Πώς τα θυμηθήκαμε αυτά; Βασικά ποτέ δεν (πρέπει να) τα ξεχνάμε. Αφορμή πήραμε. Από το τι συνέβη στο τελευταίο χρονικά επεισόδιο του  «J2US», στο όποιο ο Ηλίας Ψινάκης έχει θέση guest κριτή, αντί της Δέσποινας Βανδή.

Κληθείς να σχολιάσει την εμφάνιση του συζύγου της Μαίρης Συνατσάκη, Ίαν Στρατή και της Πηνελόπης Αναστασοπούλου, είπε προς τον πρώτο: «Δεν σας είχα δει live. Είστε καταπληκτικός, μου είστε πάρα πολύ συμπαθής. Είχα αρνητική γνώμη για εσάς γιατί δεν πήγαινα τη γυναίκα σας, δεν πάω τη γυναίκα σας βασικά. Για τα #Metto και τα λοιπά, μου είχε κάνει κάτι. Είστε πραγματικά καταπληκτικός».

«Άρα αντιπαθείτε κι εμένα» απάντησε η Πηνελόπη Αναστασοπούλου. «Όχι, όχι, θα φτάσω σε εσάς, μην μπερδεύεστε» απάντησε ο Ψινάκης. Η ηθοποιός, που θυμίζουμε πως ήταν μια από τις καταγγελούσες εναντίον του Πέτρου Φιλιππίδη, επανήλθε στο ζήτημα: «Θεωρώ ότι είναι άσχημο να χρησιμοποιούμε ένα τόσο σοβαρό θέμα όπως το #Metoo ως επιχείρημα για να μην συμπαθούμε κάποιον. Οι γυναίκες που έχουν στηρίξει το #Metoo αξίζουν αγάπη και όχι αντιπάθεια».

Και τότε ο Ηλίας Ψινάκης προσπάθησε να υπερασπιστεί τον εαυτό του λέγοντας: «Είμαι από τους πρώτους που στήριξα το #Metoo και τον κάθε αδικημένο, από τον προηγούμενο αιώνα, μπορείτε να το ψάξετε. Μιλώ από προσωπική άποψη. Όπως τότε στο Xfactor που ήμουν συνεννοημένoς με την κυρία Λιόλιου δήθεν να κατεβάσω το σουτιέν και αμέσως την άλλη μέρα, η σύζυγος του κυρίου Στρατή ξεκίνησε ένα #Metoo που δεν ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα. Και όλοι με λέγανε βιαστή. Η κυρία Λιόλιου, μετά την επέμβαση της συζύγου σας, έκλαιγε για μια εβδομάδα γιατί δεν έκανε μήνυση στον “βιαστή”. Το #Metoo είναι πολύ σωστό αλλά ευτελίζεται από μερικούς ανθρώπους που θέλουν να πουλήσουν δύο ρουχαλάκια».

Γιατί ήταν εντελώς φάουλ ο Ψινάκης

Ήταν ξεκάθαρα προσωπικό. Ήθελε να τακτοποιήσει λογαριασμούς που θεωρούσε πως είχαν μείνει ανοιχτοί. Μόνο που αυτός ήταν ο εντελώς λάθος τρόπος. Αρχικά, συνέδεσε τον Ίαν Στρατή με τη σύντροφό του. Δηλαδή διαιώνισε μια αραχνιασμένη και λανθασμένη νοοτροπία βάσει της οποίας ο άνδρας είναι υπεύθυνος ή ορίζεται από το τι κάνει και λέει η σύζυγός του. Μια νοοτροπία του στιλ «μάζεψε τη γυναίκα σου» – καλώς ήρθατε στον Μεσαίωνα.

Χώρια ότι όλο αυτό το έκανε στον τηλεοπτικό αέρα, σε χώρο δηλαδή που εξ ορισμού γεννά ίντριγκα και πάθη. Με τη δύναμη που του έδινε η θέση εξουσίας που κατείχε εκείνη τη στιγμή.

Η Μαίρη Συνατσάκη δεν θα μπορούσε να μείνει απαθής. Μέσω Twitter έδωσε την εξής, ξεκάθαρη, απάντηση προς τον άλλοτε δήμαρχο Μαραθώνα:

«Ο Ψινάκης ανήκει σε μια γενιά που δε θ’ αλλάξει, αλλά ούτε ο κόσμος μας θ’ αλλάξει από αυτή τη γενιά. Η Συνατσάκη και η Αναστασοπούλου, ανήκουν σε μια γενιά που έχει αλλάξει. Αυτές οι 2 γενιές δεν θα συναντηθούν στον ίδιο αγώνα, όμως αλλάζει ο κόσμος μας κι αυτό είναι που μετράει».

Και μέσα σε όλα, φαίνεται πως ο Ηλίας Ψινάκης είπε ένα μεγάλο ψέμα. Η Κατερίνα Λιόλιου τον «άδειασε» δημοσίως, μέσω Instagram, κατηγορώντας τον εμμέσως πλην σαφώς πως ψεύδεται για το «και καλά» συνεννοημένο εκ των προτέρων μεταξύ τους περιστατικό:

«Με έκπληξη πληροφορήθηκα ότι στα πλαίσια της εκπομπής J2US επανήλθε ένα θέμα που με αφορά και το οποίο νόμιζα ότι είχε λήξει. Σας θυμίζω λοιπόν ότι πριν από δύο χρόνια ο κύριος Ψινάκης φέρθηκε απρεπώς εναντίον του προσώπου και της αξιοπρέπειάς μου με πράξεις τις οποίες δεν έδωσα συνέχεια αποδεχόμενη τις μετέπειτα εκκλήσεις και την συγγνώμη του.

Πρόσφατα, δυστυχώς, αυτή τη φορά χωρίς να είμαι παρούσα, επαναλαμβάνει την ίδια συμπεριφορά προσβάλλοντας με και πάλι ισχυριζόμενος ψευδώς, όπως πολλά πρόσωπα είναι σε θέση να γνωρίζουν, ότι δήθεν η προηγούμενη χυδαία εναντίον μου συμπεριφορά του ήταν προϊόν προηγούμενης συνεννόησης μας.

Λυπάμαι πολύ για τη συμπεριφορά του, για την οποία επιφυλάσσομαι και δηλώνω τον θαυμασμό την εκτίμηση και την συμπαράσταση μου σε κάθε κοινωνικό κίνημα που είναι ενάντια στην κακοποίηση και παρενόχλησης».

Τι είχε γράψει τότε η Συναντσάκη – και ο Ψινάκης δεν ξέχασε ποτέ

Να θυμίσουμε επίσης τι είχε γράψει τότε η Μαίρη Συνατσάκη για αυτό το γεγονός, κάτι που όπως αποδείχτηκε πείραξε πολύ τον Ηλία Ψινάκη, το είχε κρατήσει και όταν βρήκε ευκαιρία προσπάθησε να ανταποδώσει:

«Τα “με αγάπη” σχόλια την Χριστίνα Μπόμπα για το τι επιτρέπεται να φοράει τώρα που είναι μάνα, καθώς και τα απολύτως σεξιστικά σχόλια και χειρονομίες του Ψινάκη σε πανελλαδική μετάδοση είναι όψεις του ίδιου πατριατρικού νομίσματος που κινεί την κοινωνιούλα μας. Θα φοράμε ό,τι θέλουμε και δεν θα επιτρέπουμε σε κανέναν να απλώνει τα χέρια τα χέρια του χωρίς συναίνεση. Ευτυχώς δεν είναι πια 1992».

Το ότι υπάρχουν φωνές που αντιδρούν στα κακώς κείμενα, που βρίσκουν τη δύναμη να μιλήσουν είναι κάτι που οφείλουμε να προτάξουμε, να ενθαρρύνουμε περαιτέρω. Είναι ακριβώς αυτή η νοοτροπία που θα θέσει στο περιθώριο και θα αδυνατίσει τις όποιες τοξικές, χειριστικές συμπεριφορές.

Με το «δεν θα σιωπήσω» μάθαμε την αλήθεια για καλλιτέχνες που νομίζαμε πως ήταν «τύπος και υπογραμμός» που αυτοπροσδιορίζονταν ως «οι κορυφαίοι στην Ελλάδα» τρομοκρατώντας όμως, με περισσότερους του ενός άθλιους τρόπους, τους λιγότερο ισχυρούς συναδέλφους τους. Με το «δεν θα σιωπήσω» αποδυναμώνονται όσοι έχουν κακές προθέσεις, γιατί κατά βάση όλοι αυτοί είναι θρασύδειλοι, από το να κάνουν κάτι μελλοντικά.

Αλλά το «δεν θα σιωπήσω» πρέπει να στηρίζουμε όλοι στο μέτρο που μας αναλογεί και μπορούμε. Μόνο τότε έχει νόημα, αποτέλεσμα.